RAHU & KETU – SYMBOLIKA DROGI POMIĘDZY WCIELENIAMI

W artykule znajdziemy wprowadzenie do tego czym są węzły księżycowe Rahu i Ketu. W kolejnych artykułach rozpoczniemy większą przygodę – będziemy poznawać ich przejawienia w naszym życiu w zależności od znaków, w jakich znajdują się na naszym urodzeniowym wykresie.

Ciekawi? Myślę, że bardzo! 🙂 Oto link do strony, na której można wprowadzić swoją datę i miejsce urodzenia, by sprawdzić gdzie posadowiony jest nasz osobisty Rahu (True Node – symbol podkowy). Jest on zawsze dokładnie naprzeciwko Ketu. https://horoscopes.astro-seek.com/birth-chart-horoscope-online

CZYM SĄ WĘZŁY RAHU – KETU

Dwa węzły księżycowe północny – Rahu i południowy – Ketu to elementy utożsamiane z karmą: przyczyną i skutkiem. Wskazują na sytuacje, z których wyrastamy, i które już dobrze przyswoiliśmy, a na planie obecnej inkarnacji – na ludzi, których spotykamy. Rahu i Ketu określane są jako jedna planeta występująca jednocześnie w dwóch przeciwległych miejscach. Astronomicznie są to dwa punkty, w których przecina się linia orbity Słońca i Księżyca. Określają one karmiczny los człowieka i stanowią wielką siłę, która jest w nas. W węzłach zawarty jest silny aspekt duchowy – jako że są związane z Księżycem, mają do czynienia z duszą. Są naszym podświadomym umysłem, który pracuje nad rozwojem, aby zrozumieć życie i połączyć nas we wszechświecie. Słońce i Księżyc rządzą czakrą ajna, a Rahu i Ketu to kundalini. Gdy Księżyc, nasz umysł, dojrzewa i zaczyna pojmować życie, próbuje połączyć się ze Słońcem, ostateczną prawdą i zjednoczyć się we wszechświecie. Kiedy podnosi się kundalini, Rahu i Ketu stają się jednością – jest to moment uwolnienia i oświecenia, zwany Mokszą.

Nie wszyscy zgadzają się z teorią poprzednich wcieleń, dlatego proponuję rozpatrywać węzły symbolicznie. Teoria przeszłych wcieleń ma uzasadnienie w astrologii w odniesieniu do „wbudowanych” w nas czy przeniesionych w to życie konkretnych reakcji na dane sytuacje. Dla porównania, Księżyc pokazuje nasze reakcje na sytuacje, które pamiętamy z tego życia, np. z dzieciństwa. Ketu z kolei wydobywa z nas reakcje bardziej specyficzne i niemające podstaw ku temu, byśmy mogli jasno stwierdzić, że zostały przez nas nabyte w tym życiu. Przykładem mogą być lęki niewiadomego pochodzenia, jak w przypadku, gdy ogarnia nas panika na widok głębokiej wody czy na samą myśl o lataniu samolotem, choć przecież „nigdy wcześniej” nie mieliśmy ku temu okazji. Ten sposób reagowania odczytuje się tutaj w sposób karmiczny, wskazując, że jego źródło płynie z poprzedniego wcielenia/wcieleń.

Rahu i Ketu pomagają nam przypomnieć sobie, skąd pochodzimy i dlaczego tu jesteśmy – jaki jest cel naszego życia. To siły życiowe, które pokazują, w jakiej dziedzinie potrzebujemy wykonać pracę i na czym się skupić, a w jakim już ją wykonaliśmy, więc teraz stanowi nasz zasób.

Węzeł południowy, Ketu, reprezentuje naszą przeszłość w rozumieniu przeszłego życia. Znak, w którym znajduje się Ketu, symbolizuje sposób, w jaki żyliśmy, i sprawy, które nie funkcjonowały prawidłowo lub nie znalazły rozwiązania. W tym sensie jest to rodzaj duchowego długu, który rozłożyliśmy na raty i wybraliśmy, by go kontynuować bądź spłacić w tym życiu. Ketu to przeszłość człowieka i jej manifestacja w obecnym życiu. Ukazuje nam cechy, które już opanowaliśmy, naszą dojrzałość w danym obszarze.

Węzeł północny, Rahu, pokazuje, w jakim obszarze życia nie osiągnęliśmy jeszcze dojrzałości, czyli nad czym będziemy teraz pracować. Rahu przypisuje się następne wcielenie. W obecnym wcieleniu jesteśmy niejako w drodze pomiędzy tymi dwoma węzłami. Rozwiązujemy „starą” karmę i jednocześnie budujemy jej nowy rodzaj. W ten sposób zachodzi przepisanie naszego kodu DNA. Wykorzystujemy cechy wcześniej nabyte, a symbolizowane przez znak zodiaku, w którym leży Ketu, w celu jak najlepszego przyswojenia cech symbolizowanych przez znak zodiaku Rahu.

Symbolika północnego węzła ma charakter jowiszowy, czyli doskonalący i rozwojowy, zaś węzłowi południowemu nadaje się znaczenie pokrewne symbolice Saturna, zapisując tutaj prawdopodobieństwo zmagań z ograniczeniami i przeszkodami. Czegokolwiek nie rozwiązaliśmy w naszym poprzednim życiu, manifestuje się poprzez nasz południowy węzeł Ketu. Niedokończone sprawy ujawniają się jako problemy w obecnym życiu i wpływają na jego jakość.

Ketu wskazuje na karmę pasywną, na to, co człowiek otrzymał w spadku po poprzednich wcieleniach, Rahu na aktywną, czyli na to, co wypracowujemy w obecnej inkarnacji, do czego dążymy i co możemy z tego życia wziąć do dalszego wewnętrznego rozwoju. Rahu to program ewolucji na dane wcielenie, gdyż wskazuje duszy drogę ku przyszłości, konieczność duchowego rozwoju, postępu i ewolucji, drogę oczyszczenia na danym etapie, a także nowe doświadczenia życiowe, które trzeba stopniowo zdobywać, choć nie będą one od razu zakorzeniać się w świadomości.

Węzły odgrywają jedną z największych ról w naszym życiu, szczególnie w ramach karmy, wyzwań i darów, które ze sobą przynieśliśmy. Znak czy nakszatra, w której jest Rahu, to złożona w tym życiu obietnica naszej duszy – kontrakt do wypełnienia. Jako że to, dokąd zabiera nas Rahu, jest nam obce, jego posadowienie na naszym wykresie urodzeniowym wskazuje nam wyzwanie.

Poszukiwanie harmonii jest celem nadrzędnym dla wszelkich działań człowieka. Widać to szczególnie w przypadku węzłów księżycowych. Układ węzłów to układ dynamiczny, naczynia połączone, gdzie cały wysiłek skupia się na tym, by wyrównać w nich poziom substancji i tym samym doprowadzić do energetycznej równowagi. Szukanie balansu to zadanie, które realizujemy z pomocą innych ludzi.

Mniej więcej co każde osiemnaście do dziewiętnastu lat węzły powracają do swojej pierwotnej pozycji w horoskopie urodzeniowym – taki jest ich cykl obrotu. Co każde osiemnaście-dziewiętnaście lat dusza człowieka przeżywa kryzys, gdyż otrzymuje możliwość uwolnienia się od balastu, odmiany swego życia oraz uświadomienia sobie tego, co należy uczynić, żeby osiągnąć stan równowagi wewnętrznej. Każdy „punkt kontrolny”, w którym człowiek znajdzie się co osiemnaście-dziewiętnaście lat pokazuje, co on zdążył osiągnąć w tej sferze i co powinien zmienić w myśleniu, zachowaniu oraz w relacjach z bliskimi, przyjaciółmi i otoczeniem. Za każdym razem człowiek otrzymuje możliwość wejścia na drogę postępu i duchowej ewolucji. Pierwszy raz taka możliwość pojawia się około dziewiętnastego roku życia, ale w tym wieku trudno jeszcze zrozumieć, czego oczekuje karma. Kolejna taka szansa pojawia się w okolicach trzydziestego ósmego, potem pięćdziesiątego siódmego i dziewięćdziesiątego czwartego roku życia.

Powyższy tekst oraz kolejne fragmenty opisów węzłów pochodzą z książki
„Tajemnica Życia zawarta w Dacie Urodzenia” autorstwa Aleksandry Jakubowskiej

Książka dostępna jest na stronie https://projektequilibrium.pl/ksiazka-tajemnica-zycia-zawarta-w-dacie-urodzenia