NÓW KSIĘŻYCA W PURVA BHADRAPADA
13.03.2021
Żeby zrozumieć lepiej tematy, jakie przyniesie nam najbliższy miesiąc, przyjrzyjmy się nakszatrze Purva Bhadrapada, w której aktualnie przebywa Księżyc, Słońce, Wenus i Neptun. Gdzie Księżyc i Słońce spotykają się ze sobą, tam mówimy o Nowiu Księżyca, nowej energii, która jest „wgrywana” poprzez planety i ciała niebieskie przechodzące przez daną część nieba.
Purva Bhadrapada jest jedną z najbardziej mistycznych gwiezdnych konstelacji widocznej jako cztery gwiazdy tworzące kwadrat (Pegaz). Purva oznacza „pierwszy”, „początkowy”, Bhadra to „ceremonia”, a pada oznacza „segment”, „noga” lub „stopa”. Opiekunem tej nakszatry jest Aja Ekapada. Aja oznacza coś, co nie zostało stworzone, co zawsze istnieje, zatem odnosi się do świadomości. Eka oznacza jeden, „pada” – stopa oraz jedna czwarta. Literatura wedyjska opisuje świat fizyczny jedną czwartą całości boskiego stworzenia. Nawiązuje to też do faktu, że zwierzęta zazwyczaj są czteronożne, podobnie jak stół, krzesło, łóżko, a także łoże śmierci – symbol końca jako główny wątek tej nakszatry.
Termin Aja Ekapada tłumaczy się też jako „wąż z głębin”, „wąż ognisty” lub „jednonogi kozioł”, który przedstawiany jest jako forma Rudry – boga burzy i zniszczenia. Coś, co jest jednonożne, obejmuje również węża, a także pioruny, które wbrew pozorom wznoszą się w górę ku chmurom, jakby stanowiły filar. Ma to bezpośrednie odniesienie do Kundalini – energii Ziemi
i energii życiowej, seksualnej płynącej wzdłuż kanału Sushumna, a także do wznoszenia świadomości.
Aja Ekapada jest smokiem, który zionie ogniem i konsumuje stworzenie w cyklach zniszczenia. Obniża witalność oraz entuzjazm, byśmy stracili zainteresowanie tym, co konwencjonalnie
w świecie pojmuje się jako sukces, zainteresowanie światem materialnym i jego namacalnymi formami i w końcu pojęli ostateczny cel życia.
Dlatego człowiek z energią Purva Bhadrapada nie znajduje satysfakcji w świecie materii, ale ma zdolność ku temu, by odnaleźć jej głębsze wewnętrzne znaczenie. Jako ten smok zionie ogniem (złością), ale jest to jego wewnętrzny ogień spalający zewnętrzne przejawienia świata, które sam jako świadomość powołał do istnienia. Ogień, podobnie jak złość i frustracja, jest niebezpieczny, przysparza bólu i cierpienia, ale jest zakorzeniony w pożądaniu materii, rzeczy zewnętrznych, które nie są potrzebne. Kiedy te podlegają „spaleniu”, obniżeniu ulega nadmierny entuzjazm kreowany pragnieniem ich posiadania.
Cały miesiąc księżycowy następujący po nowiu będzie zatem dobrym czasem na wyeliminowanie rzeczy, które nie służą i nie sprawdzają się w naszym życiu. Kiedy uświadamiamy sobie, że nic nie trwa wiecznie i że nawet to życie jest tymczasowe, pozwalamy sobie doświadczyć wolności. Gonitwa za pragnieniami okazuje się niekończącym strumieniem bezsensownych działań, gdy przychodzi nam uświadomić sobie, że wszystko ma swój kres.
Jak uderzenie pioruna często w naszym życiu zachodzi coś naprawdę poważnego, co jest nas w stanie wybudzić z letargu i przekierować w stronę duchową. Ponieważ nie zawsze musimy doświadczać tego na własnej skórze, warto wykorzystać energię Nowiu w Purva Bhadrapada, by połączyć się w szczery sposób z tym, co stanowi autentyczną wartość w życiu.
Gdy człowiek odnajduje głębsze znaczenie esencji zawartej w materii, w jego wnętrzu pojawia się radość i spokój, gdyż cała uwaga przeniesiona zostaje z zewnętrznych manifestacji na istotę, która powołuje je do życia.
Wielu dobrych momentów „a-ha” na cały nadchodzący miesiąc